Markt
Een wezenlijk onderdeel in maatwerk leveren. De focus bij ieder bedrijf is op de klant. De klant zo goed mogelijk bedienen.
Wanneer je maatwerk levert is de valkuil om voor iedere klant specifiek maatwerk te leveren. In werkelijkheid is de klant dan meestal slechter af.
Een uniek product kent meestal een langere levertijd, een hogere prijs en kinderziektes. Wie wil er nou een lagere kwaliteit waar hij een premium prijs voor betaalt en waar hij lang op mag wachten? Dat is in bijna geen enkele markt meer gangbaar.
Om slim maatwerk te leveren moet je niet alleen naar iedere individuele klant kijken maar ook naar de markt als geheel.
Als bedrijf heb je een unieke competentie. Je bent goed in vloeistoffen verwerken of net in fietsen maken of in vliegtuigen onderhouden. Daarom komen de klanten bij je.
Van binnen het bedrijf zie je de verschillen tussen alle klanten. Die bedrijfsblindheid aan de kant zetten en ook zien waar de overeenkomsten zitten tussen de klanten is een belangrijke stap om slim maatwerk te leveren.
Alle overige (technische) trucjes als platformen, schaalvoordeel en proces inrichting zijn daarna logisch.
Als je de markt bekijkt om een slimme inrichting te kiezen betekent dat je daarna iedere individuele klant kunt bedienen.
Het lijkt ogenschijnlijk een tegenstelling: beter maatwerk leveren door breder te kijken dan 1 klant maar deze spagaat vormt het hart van Slim Maatwerk kunnen leveren!