
Het klant order ontkoppelpunt (KOOP) is de meest vervelende kwestie wanneer dat niet goed is ingesteld. Wat voor u als consument geld, geld net zo hard voor uw klanten binnen uw bedrijf. De levertijden zijn waarschijnlijk anders maar de wens gelijk: een uniek product, machine of dienst met hoge kwaliteit tegen lage kosten en vlot geleverd.
Kent u dat gevoel wanneer u op een pakje wacht en het al meer dan een week vertraging heeft? Het gevoel van verwachting dat langzaam omslaat in ergernis omdat de medewerker van de klantenservice je blijft vertellen dat je nog even moet wachten. Er is u verteld dat uw pakket morgen wordt bezorgd, maar het komt maar niet. Al deze opgekropte frustratie komt uiteindelijk tot uitbarsting in een ruzie met de medewerker van de klantenservice die u uiteindelijk niet verder helpt: het blijft wachten.
Een laat klant order ontkoppelpunt is daarom van essentieel belang!
Wat is het logistiek ontkoppelpunt voor klantenorders?
Het logistieke ontkoppelpunt voor klantenorders, ook bekend als KOOP of customer order decoupling point (CODP), is het punt waarop de bestelling van een klant niet langer anoniem is in specificaties. Het is het moment waarop de specifieke bestelling van een klant wordt gekoppeld aan het productieschema en kan worden verwerkt tot en met de levering.
Het zorgt ervoor dat producten worden gemaakt volgens de specificaties van de klant en maakt een efficiënte communicatie tussen klanten en leveranciers mogelijk. In de context van mass customization wordt het steeds belangrijker om klanten zoveel mogelijk controle over hun bestellingen te geven.
Voor KOOP kan het geproduceerde voor iedere klant gebruikt worden. Sommige modules daarvan kunt u maken voor centrale voorraad. Na KOOP wordt de productie van een product of dienst specifiek voor de klantwens.
Waarom is het belangrijk om het ontkoppelingspunt laat in de keten te hebben?
Een ontkoppelingspunt laat in de keten heeft veel voordelen.
Hier zijn enkele redenen waarom een laattijdige uitschakeling van de bestelling van een klant belangrijk is:
- Het zorgt ervoor dat producten worden gemaakt volgens de specificaties van de klant, wat leidt tot een hogere mate van klanttevredenheid.
- Het maakt efficiënte communicatie tussen klanten en leveranciers mogelijk, waardoor de kans op misverstanden afneemt en klanten niet meer herhaaldelijk contact hoeven op te nemen met leveranciers voor updates over hun bestellingen.
- Het voorkomt dat klanten te maken krijgen met leveranciers die hun leveringstermijnen niet kunnen naleven.
- Het helpt ervoor te zorgen dat producten op tijd en binnen het budget worden geleverd.
- Het maakt gehele order keten van verkoop, engineering, inkoop, productie en levering efficiënter. Dat resulteert in lagere kosten.
Hoe helpt dit bedrijven hun goede imago in de markt te behouden?
Het komt vaak voor dat bedrijven wachten tot een order is geplaatst en dan pas met de productie (kunnen) beginnen. Dit proces, kan leiden tot veel hoofdpijn en gederfde inkomsten als het niet goed wordt beheerd.
Een laat KOOP lost dit op. Het verbreekt de verbinding van de bestelling van de klant en een deel van het productieproces. Dit zorgt ervoor dat bedrijven genoeg tijd hebben om hun productieschema’s te plannen en te organiseren, zonder zich zorgen te hoeven maken over specificaties van de te verwachten bestellingen. Sterker nog, de productie kan deels al beginnen.
Het imago van het bedrijf vaart wel bij goede kwaliteit, lage kosten, korte levertijden en bovenal: zeer specifiek de krantenwens kunnen volgen. Dat is wat een laat klant order ontkoppelpunt levert.
Meer leren?
Kijk ook naar de vele begrippen om meer te leren hoe je een laat KOOP kunt ontwerpen. Of download de whitepaper hoe je zelf aan de slag kunt gaan. Binnenkort komt op de Asintik Academy een cursus hierover.