
Klant is koning!
Iedere klant heeft een unieke vraag. Dat geeft een grote diversiteit in oplossingen. Het is belangrijk de overeenkomsten en verschillen tussen klantvragen te kennen. Dit is alleen te identificeren als je de klantvragen gezamenlijk identificeert en de klantvragen splitst in kleinere delen. Op deelniveau zit veel overeenkomst tussen klantvragen.
Configure to order is een strategie die u meer controle over uw productieproces kan geven en beter aan de behoeften van de klant kan voldoen. Er zijn veel voordelen van configure to order, zoals lagere kosten, hogere kwaliteit en snellere levertijden. Op deze site en in onze whitepapar bespreken we hoe configure to order werkt en waarom het voor veel bedrijven de beste weg is!
Speciaal voor bedrijven met lage volumes en hoge diversiteit, biedt configure to order een krachtige en flexibele oplossing om productie te optimaliseren. Het voldoet aan verschillende behoeften van klanten en geeft ook toegang tot de beste optimalisatie van productiviteitsmogelijkheden.
Diversiteitsmatrix
Een goede manier om inzicht te krijgen in de diversiteit van uw productieproces is met behulp van een diversiteitsmatrix. Daarbij breng je de diversiteit in de markt in kaart en vergelijk je die met de diversiteit van uw product. Op die manier kun je zien of er verschillen zijn tussen wat de markt wil en wat jij aanbiedt. Deze matrix helpt bij het bepalen van de juiste product opbouw voor configure to order.
Analyseer de diversiteit en overeenkomsten tussen klantwensen. Bekijk met name de impact van de diverse klantwensen op de opbouw van je product. Op de BOM (bill of material): componenten, assemblages, modules en de totaal structuur. Een goede analyse met een diversiteitsmatrix geeft belangrijke input welke modules beter gesplitst of samengevoegd kunnen worden. De klantwensen worden daarmee goed verdeeld over verschillende bouwblokken.