Engineering ontwerpt de bouwblokken en de architectuur. Engineering bevindt zich in het hart van slimmaatwerk. Er zijn vele interacties met andere disciplines en ook tools om een goede modulariteit van het product te ontwikkelen en te onderhouden.

Lees meer

1 of 8

Marketing onderzoekt de behoefte aan nieuwe bouwblokken en combinaties daarvan in de markt. De bouwblokken hoeven geen één op één match te zijn met de bestaande technische blokken. Marketing speelt een belangrijke rol bij het bepalen van een toekomstbestendige product architectuur.

Lees meer

2 of 8

Finance bepaalt de performance van een blok. Zowel achteraf om het bouwblok te verbeteren als vooraf om een marktfunctie te beprijzen.

Lees meer

3 of 8

Verkoop is een belangrijke gebruiker van SlimMaatwerk. Ze configureert bouwblokken tot een klantproject op maat voor de door een specifieke klant gewenste functie.

Lees meer

4 of 8

Inkoop koopt de materialen voor de bouwblokken. Ze heeft daarmee goed inzicht op de inrichting en sterke en zwakke punten van de supplychain. Dit kan gebruikt worden in het ontwerp van de bouwblokken en de product architecturen en platformen.

Lees meer

5 of 8

Productie produceert bouwblokken en bouwt specifieke klantproducten. Daarmee heeft het belangrijke informatie voor de efficiënte opbouw van bouwblokken en configuraties.

Lees meer

6 of 8

Logistiek transporteert bouwblokken en eindproducten. Het ontmoet daarbij meer schakels in de interne en externe supplychain dan vaak gedacht. Het is de verbindende factor. Dit geeft belangrijke inzichten om de keten zo optimaal mogelijk in te richten.

Lees meer

7 of 8

De markt is in SlimMaatwerk uniek. Van oudsher kijken met name ETO (engineer to order) bedrijven naar individuele klanten. Om die individuele klanten goed te bedienen is het belangrijk om naar de markt als geheel te kijken. Alleen dan kunnen de juiste platformen worden gedefinieerd. Die platform voordelen vertalen zich dan in betere producten voor iedere individuele klantspecificatie.

Lees meer

8 of 8

Klant is koning!

Iedere klant heeft een unieke vraag. Dat geeft een grote diversiteit in oplossingen. Het is belangrijk de overeenkomsten en verschillen tussen klantvragen te kennen. Dit is alleen te identificeren als je de klantvragen gezamenlijk identificeert en de klantvragen splitst in kleinere delen. Op deelniveau zit veel overeenkomst tussen klantvragen.

Diversiteitsmatrix

Analyseer de diversiteit en overeenkomsten tussen klantwensen. Bekijk met name de impact van de diverse klantwensen op de opbouw van je product. Op de BOM (bill of material): componenten, assemblages, modules en de totaal structuur. Een goede analyse met een diversiteitsmatrix geeft belangrijke input welke modules beter gesplitst of samengevoegd kunnen worden. De klantwensen worden daarmee goed verdeeld over verschillende bouwblokken.